donderdag 19 december 2013

Alvast een voorproefje op het kerstdiner

Hier is iedereen gek op stoofpeertjes en deze staan ook altijd op het menu voor kerst.
Nu las ik ergens dat je ze ook goed in glazen potten kunt bewaren zodat je altijd wat peertjes in huis hebt mocht je hier trek in hebben.
Glazen potten heb ik ook altijd staan want die bewaar ik om dingen zoals knopen, kralen etc in te doen, gelukkig had ik er nog een aantal leeg dus ontstond het idee om ze te gaan maken ter voorbereiding van het kerstdiner.

Dinsdag in de auto naar mijn adresje gereden waar ik 4 kilo heb gehaald om te beginnen.

Gisterenochtend een grote pan gepakt en ben aan tafel gaan zitten schillen, daar was ik dus wel een uurtje mee zoet, maar ach wat geeft het, had de muziek aan en zat lekker mee te zingen dus de tijd ging snel voorbij en voor ik het wist waren alle peren geschild.
De pan was bijna helemaal vol dus dat had ik goed ingeschat met die 4 kilo.
De pan werd gevuld met 2 liter glühwein, wat bruine basterd suiker, nog wat kaneel en verder aangevuld met water zodat de peertjes onder stonden.
Hup op het gas en laag opzetten, zodra het bijna aan de kook is doe ik er een sudderplaatje onder anders blijft het koken en dat is niet de bedoeling.
Na ongeveer 3 waren de peertjes mooi rood en klaar om in de potten te doen.
De potten werden gevuld en omgekeerd op een blad neergezet, je moet ze zo laten staan totdat ze zijn afgekoeld ( heb ze zo de hele nacht laten staan).
Vanmorgen de potten omgekeerd en voorzien van een etiket en een mooi stofje over het dekseltje.
De potjes zien er zo superleuk uit, nu maar hopen dat ze goed blijven!
Morgen gaan we op visite bij een oudere dame van 82 en dan nemen we een potje voor haar mee want zij vind het ook heerlijk.
Heb vanmiddag nog een zak peren gehaald en deze maak ik klaar voor 2de kerstdag, de potjes bewaar ik voor een andere keer.

Wens iedereen hele fijne kerstdagen, en een goed, gezond en creatief 2014!!

 

2 opmerkingen:

Bedankt voor je berichtje, altijd leuk om te lezen!!